Safari en nieuwe workshops! - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marieke Oorschot - WaarBenJij.nu Safari en nieuwe workshops! - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marieke Oorschot - WaarBenJij.nu

Safari en nieuwe workshops!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

04 Oktober 2012 | Kenia, Ukunda

Safaridag en nieuwe workshops

Gisteren dus op safari geweest. Was weer fantastisch! In het begin weinig beesten, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt. Vooral de twee leeuwen van heel dichtbij was mooi. En de kudde overstekende olifanten natuurlijk ook.
Ik moest om 4 uur op en om 5 uur in de bus zitten. Om half 10 waren we in het park. En om half 4 reden we er weer weg. Dus waren we om 7 uur weer in het hotel na een zeer hobbelige terugweg. Ruim 2 uur over een niet-geasfalteerde weg was niet fijn. En nog minder was het nieuws dat onze school voor donderdag en vrijdag ook in dat gebied lag….

De volgende dag, vandaag dus, ging om 6 uur de wekker weer. Even ontspannen is er dus echt niet bij! Om 7 uur weer in de auto en via Shimba Hills de hobbelige weg weer op. Na twee uur waren we bij de school. Helemaal in het binnenland en dus in het arme gebied. En dat was meteen te zien. De hutjes die we onderweg tegen kwamen waren van leem en een rieten dak en de school had geen meubilair. Voor ons en onze medecollega’s waren er nog wel bankjes, maar alle leerlingen zitten op de grond. En veel leerlingen werden weer terug naar huis gestuurd omdat er niet voor ze betaald was door de ouders. Dus kwamen we klassen van 6 leerlingen tegen.
Verder was het zo dat de meeste kinderen tussen de middag geen eten hadden. Er was op deze school wel een foodprogramme vanuit de regering, maar dat eten was er al een aantal dagen niet. De kinderen die het meest ver van de school wonen,. Moeten 10 kilometer heen en 10 kilometer terug lopen. En dat dus elke dag…

We hadden een groep enthousiaste mensen die veel wilden leren. Dus we hadden een hele leuke dag! Omdat ook sommige directeuren van ver moeten komen, begonnen we om 10 uur. De lunch was er om half 2. de eerste twee dagen heb ik braaf de rijst gegeten. Op deze school was er een crouw die het eten klaar maakte. We mochten een kijkje in haar ‘keuken’ nemen. En alhoewel ze vol overgave op een houtskoolvuurtje het eten aan het bereiden was, besloten wij toch maar dat het voor onze magen niet verstandig was om dit te eten. Dus hebben wij ons meegebrachte eten gegeten. Niet heel aardig, maar voor ons wel noodzakelijk.
Als toetje zagen we vandaag op de terugweg op nog geen 10 meter afstand een olifant langs de weg. Is toch nog een beetje ‘echter’ dan dat je op safari bent!

Morgen het laatste dagje en dan zaterdag de final celebration. En dan alweer bijna naar huis.

Nog even wat feitjes:
- Wietske, sorry voor je politieke voorkeur, maar ik heb gisteren een babyhagedisje platgemept in mijn kamer. Deze kwam toch wel heel dicht bij mij hoofdkussen, haha.
- Bart, bedankt voor de tip van het ‘boterhamzakje’. Heb er gelijk gebruik van gemaakt!
- Pap, goed om te horen dat je weer thuis bent. Ook wij hebben kans dat het vliegtuig niet volzit op de terugweg, dus misschien kan ik ook languit!
- Maud, ik heb een leuk cadeautje voor je gekocht!
- En ten slotte, collega’s: morgen is de dag van de leraar! Ik ben jullie uiteraard niet vergeten en morgen krijgen jullie, namens mij, van Bart en Saskia een klein cadeautje!

Lieve groetjes vanuit, een nog steeds bloedheet, Kenia!

• 04 Oktober 2012 - 20:55

Jose:

Hé Lub,

Onwijs leuk om te lezen wat je daar in Kenia allemaal uitspookt ;-)
    Heel interessant en vooral ook confronterend lijkt me. Helemaal met de school in het arme gebied.
    Ben ook heeeeeel jaloers dat je op safari bent geweest en gewoon leeuwen van heeeel dichtbij hebt gezien.
    Maar wel heel gaaf haha.
    Succes nog morgen en zaterdag en dan zien we je zondag weer. (in het koude winderige regenachtige Nederland)

Groetjes José

• 05 Oktober 2012 - 10:01

Bart :

Super dat je leeuwen van dichtbij heb gezien. En heb je nu uitgerekend op dierendag de hagedissen geplet (haha) Maak er een paar mooie laatste dagen van en geniet van de final celebration (succes met dansen...)

Gr Bart
    uit Den Helder (donkergrijs, heel veel regen, windkracht 5)

PS collega's erg enthousiast over cadeautje dag van de leraar!

• 05 Oktober 2012 - 18:45

Sonja:

Super bedankt voor je blommetje vandaag, Max vindt het heen en weer gewiebel prachtig. Veel plezier nog in het met de zon overgoten dagen.
    Groetjes, Sonja

• 06 Oktober 2012 - 15:52

Marjolein:

Hey Marieke!
    Leuk cadeautje hebben we gister gehad, bedankt!!! En de kinderen daar maar op de grond zitten... toch apart dat er zo'n groot verschil is.

Groetjes, Marjolein

• 06 Oktober 2012 - 17:17

Jeannette:

Heeey Lubbie!
    Beetje late reactie van mijn kant, maar mijn laptop is een beetje heel erg stuk (boe) dus was beetje lastig volgen. Zit nu achter de computer van Yvo, dus even wat leeswerk in te halen! ;-) Jeetje, je maakt weer heel wat mee zo. En ben je niet he-le-maal gebroken?! Zoooo vroeg je bed uit en de hele dag op pad..heel veel indrukken en vervolgens de volgende dag weer (misschien niet heel vrolijk ;-)) je bed uit en de bus in. Klinkt wel allemaal erg leuk. En die safari...jaloers!! Veel plezier bij de final celebration nog. En alvast goeie reis terug. Bel je snel!

Dikke zoen uit een koud, regenachtig en winderig Nederland..(bereid je alvast maar weer voor..)

X Jeannette

• 06 Oktober 2012 - 19:07

Sanne:

Heej Marieke!
    Super leuk dat je helemaal aan 5 okt gedacht hebt voor je wegging! Leuk om je verhalen te lezen. Al lijkt het soms niet gekker te kunnen bij ons op school, geeft dit wel weer aan dat alles in het niets valt vergeleken bij ons...
    Alvast een goede reis terug!
    Groetjes Sanne