1 oktober: de eerste workshopdag! - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marieke Oorschot - WaarBenJij.nu 1 oktober: de eerste workshopdag! - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marieke Oorschot - WaarBenJij.nu

1 oktober: de eerste workshopdag!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

01 Oktober 2012 | Kenia, Ukunda

1 oktober 2012 De eerste workshop

En toen was het zover: de dag van de eerste workshop! Vol goede moed en uiteraard de nodige spanning vertrokken we om 8 uur richting de eerste school. We hoefden niet ver te rijden, dus om half 9 waren we al bij de school. De school het de WAA boarding primary school. Dit betekent dat er ongeveer 240 meisjes hier intern verblijven. Zij kunnen niet thuis verblijven omdat ze thuis gevaar lopen. Dan moet je denken aan verkrachting, uithuwelijking, mishandeling en vroege zwangerschappen. Deze meiden zijn uit huis gehaald en verblijven dus op school. In totaal zitten er ongeveer 600 leerlingen op school.

Zoals het een beetje echte Keniaan betaamt, kunnen we uiteindelijk om half 10 beginnen. De groep die we voor ons hebben is nieuw met de workshops van T4T. slechts twee van de 16 directeuren hebben eerder een workshop bijgewoond. Ze zijn allemaal zeer enthousiast en leergierig. Als we vertellen dat wij ook van hen leren, vinden ze dat een beetje vreemd.
We beginnen met een uitgebreide kennismaking. Vervolgens praten we over opbrengstgericht werken en over de belangrijke rol van de leerkracht. Hoe belangrijk zij zijn in de school.

Tijdens de lunch krijgen we de eerste echte test voor wat betreft het Keniaanse eten. Omdat de buikloop al bij mij was begonnen en ik de medicijnen al had genomen, durf ik de rijst wel aan. Nu is de rijst op zich geen probleem, maar meer het bestek en het bord en in wat voor water deze ‘schoongemaakt’… Tot nu toe geen extra problemen gemerkt, dus we houden hoop!

In de middag zakte de energie wat weg en er moest ook een groot deel van de groep eerder weg vanwege een begrafenis. En dus stoppen we rond half 3. omdat we dicht bij het hotel zijn, zijn we snel terug en om 4 uur beginnen we met de evaluatie en de voorbereiding van morgen. We zitten vol goede ideeen! We hebben gemerkt dat ze de energizers ( de spelletjes tussendoor) heel leuk vinden. Dus morgen introduceren wij de stoelendans in Kernia.
En aan het einde van de dag loopt elke directeur de deur uit met een plan van aanpak!

• 02 Oktober 2012 - 11:43

Bart (info Over Je Telefoon!):

Check dit bericht van Sjef: handig, anders kun je je telefoon niet gebruiken:

Vandaag is door een schakelfout bij KPN de simkaart van jullie GSM uitgeschakeld. Nadat Annemarie mij dat gemeld had ben ik naar het KPN businesscentre in Alkmaar gegaan om de zaak in orde te laten maken. Inmiddels zou je simkaart weer actief moeten zijn. Je moet wel eerst je telefoon uitschakelen en weer inschakelen.

• 02 Oktober 2012 - 11:46

Bart:

Hoi,

Nu een gewone reactie. Klinkt weer goed die workshops. Zo te horen heb je weer een 'heftige' gastschool. Toch maar niet de gekookte Geit geprobeerd? haha. Nou eet smakelijk (vooral vanavond)

Tip van flip: in de hygienezakjes uit het toilet van je kamer passen precies twee witte bolletjes die je zo uit het hotel kunt smokkelen. Beter dan Ugali, vooral voor je buik!

• 02 Oktober 2012 - 11:46

Bart:

Hoi,

• 02 Oktober 2012 - 16:50

Wim:

Hallo dochterlief.

Zo, ik ben weer terug in de Lage Landen na een werktrip naar Curacao en Aruba. Heb nuttige dingen gedaan, dat spreekt voor zich. En heb me in de vrije uurtjes en in de weekenden prima vermaakt, maar dat spreekt ook voor zich. Heb zelfs een vleermuizengrot bezocht: echt iets voor jou, dat gefladder om je heen. Mijn terugreis was formidabel. Op Curacao hoorden we dat het toestel voor 2/3 leeg zou zijn,maar men kon daar niet vertellen wat er op de tussenstop op Bonaire ging gebeuren. Nou ik kan je dat nu wel vertellen: er gingen veel meer mensen uit dan dat er bij kwamen. Gevolg: slechts 1 op de 5 stoelen was bezet. Goh, wat heeft deze man lekker ruim onderuit liggen maffen tijdens deze nachtvlucht. Nu nog een uurtje of 5 a 6 wakker blijven en ik zit weer in het goede ritme.

Groetjes, werk ze en geniet er natuurlijk ook van.
    Wim

• 07 Oktober 2012 - 05:06

Candide:

Zo te lezen zat je in een goed samnewerkingsgroepje....fijn voor je.....