Schoolbezoek - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marieke Oorschot - WaarBenJij.nu Schoolbezoek - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marieke Oorschot - WaarBenJij.nu

Schoolbezoek

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

28 September 2012 | Kenia, Ukunda

Vrijdag 28 september School bezoeken

Vandaag hebben we in kleine groepjes een school bezocht. Na een gebroken nacht met te weinig slaap, was het opstaan wel wat zwaar. Vol goede moed vertrokken we naar de school. Eenmaal van de verharde weg af, was de chauffeur al snel de weg kwijt. En ja, wij weten natuurlijk helemaal niet waar hij moet zijn. De meeste scholen staan, met een bord, nog wel langs de verharde weg aangegeven. Maar ben je eenmaal van die weg af, dan kennen ze het woord ‘bewegwijzering’ ook niet meer. Na een paar keer vragen, in de stromende regen trouwens, vonden we dan toch de school. We werden hartelijk ontvangen door 1100 kinderen die net pauze hadden. Die willen die muzungu’s (blanken) natuurlijk wel even de hand schudden!
Na het ontvangst door de kinderen werden we uitgenodigd door de directrice van de school. Een hartelijke vrouw die ons alles vertelde over het onderwijs in Kenia. Zij is nu anderhalf jaar directeur op de school. Niet alleen een gesprek stond op het programma, maar ook konden we een aantal lessen bijwonen. Als eerste doken John en ik een lokaal in waar groep 7 wiskunde kreeg. We mochten achterin zitten en kregen een boek voor ons neus. Het principe van onderwijs gaat nu vooral op de manier: heel veel hardop herhalen wat de leerkracht zegt. Ze kregen les in oppervlakte en omtrek van figuren. De kinderen wisten de formules prima op te dreunen, maar of ze inhoudelijk nu allemaal op de hoogte zijn waarom ze dat doen, betwijfel ik.
Daarna woonden we nog een les is groep 5 bij. Ook zij waren bezig met wiskunde: hoeveel dagen zitten er in een week. Wat meteen opviel was dat de leerkracht de kinderen niet twee-aan-twee liet zitten, maar er waren een aantal bankjes aan elkaar geschoven waardoor er groepjes ontstonden. Ook hier was de uitleg klassikaal. Leerkracht vertelt en kinderen herhalen. Daarna kregen de kinderen per groep een schrift en kregen ze een aantal opdrachten die ze met elkaar in het groepje moesten oplossen. Er was per groepje 1 leider en die mocht alles opschrijven. De leerkracht had goed nagedacht over de samenstelling van de groepjes, want in elk groepje zaten kinderen met verschillende niveaus. Tenslotte kregen de kinderen nog individuele opdrachten die gemaakt moesten worden.

Na een enerverende ochtend verlieten we de school en trokken we richting hotel. Vanmiddag lekker de middag vrij, dus even bijkomen. Morgen gaan we de markt op!

En de beestjes? Tot nu toe valt het alles mee. Heb nog geen salamandertjes in de kamer gezien en de apen lijken me ook met rust te houden. Hopelijk blijft dat zo!

Ps. Ze staken niet meer, dus we gaan gewoon aan het werk! (weg plan C…)
Ps2: vandaag ook een bezoekje op het strand gewaagd. Ik zeg: een uitdaging met alle beachboys die 2 kilometer met je mee lopen in de hoop dat ze iets verkopen aan je!

• 29 September 2012 - 11:22

Nienke:

Hoi Marieke,

Met heel veel plezier lees ik je verslagen! Zeker daar ik in 2007 in Kenia en Tanzania ben geweest. Met het reisgezelschap hebben we toen ook een schooltje bezocht. Dragen de kinderen ook uniformen? Veel plezier op de markt. Groetjes Nienke

• 30 September 2012 - 16:30

Marieke Van Oorschot:

Hoi Nienke, ja alle kinderen dragen schooluniformen. Dat is door de overheid verplicht gesteld. En iedere school heeft een eigen uniform qua kleuren.