De markt en bezoek Ukunda - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marieke Oorschot - WaarBenJij.nu De markt en bezoek Ukunda - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Marieke Oorschot - WaarBenJij.nu

De markt en bezoek Ukunda

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

29 September 2012 | Kenia, Ukunda

29 september Bezoek markt

Vandaag vertrokken we om half 10 richting de markt en naar het kantoor van Francis Hij verzorgt fulltime alle activiteiten van T4T vanuit Kenia.
Gelukkig was de nacht prima, veel geslapen, dus was ik zeer uitgerust toen de wekker om 8 uur ging. Om kwart voor 10 kwamen we aan bij het kantoor, en daar splitsten we in twee groepen. De ene groep ging als eerste in gesprek met Francis en de andere groep ging naar de markt en het dorp Ukunda in.

De info van Francis was voor mij niet nieuw. Wat wel nieuw is, is dat elke groep Nederlandse directeuren een Keniaanse directeur toegewezen krijgt die de schoolleideropleiding van T4T heeft afgerond. Helemaal leuk is dat Rachid met ons mee gaat. Hij heeft vorig jaar twee dagen bij ons de workshops bijgewoond. Helaas hoorde we pas op de tweede dag van hem dat hij toen bijna klaar was met de schoolleideropleiding. Dit jaar verzorgt hij dus samen met ons de workshops. En wat is het leuk om, wanneer je voor de tweede keer mee mag met T4T, een bekende van vorig jaar te zien! Op weg naar de markt hebben we dan ook veel met elkaar gepraat. Hij vertelde dat hij anders tegen het directeur-zijn aankijkt sinds hij de opleiding heeft gedaan. Hij vertelde dat, wanneer er vroeger een probleem was, hij degene was die de oplossingen bedacht en dat vertelde tegen de leerkrachten. En dat hij dan verbaast was waarom niemand zijn oplossing uitvoerde. Nu heeft hij ingezien dat wanneer hij veranderingen op school wil, hij het team mee moet laten denken over de oplossing, en dat gaat nu heel goed. Zo goed zelfs, dat hij al drie keer van school heeft moeten verhuizen, om op een andere school de boel op poten te zetten. Want zo gaat dat hier: doe je het als directeur goed op je school en behaal je goede resultaten, dan haalt de overheid je bij je school weg en moet ergens anders aan de slag om dezelfde resultaten te halen. Hij vindt dat geen probleem en is er trots op dat hij dat elke keer voor elkaar krijgt. Daar moeten wij toch niet aan denken!

Op de markt keken we onze ogen weer uit. Ook het drankje op het terras was zeer geslaagd. We mochten letterlijk een kijkje in de keuken nemen om te zien hoe ze ugali maken. Vervolgens verlieten we de markt en trokken verder het dorp in. Daar kregen we rondleiding door een van de bewoners. Er was ons al verteld dat ze in dorp bij ons zouden komen en vragen om geld. Ze hangen dan een verhaal op en proberen zo de mensen over te halen om geld te geven of om suiker te kopen zodat er weer eten op tafel gezet kan worden. In werkelijkheid zullen ze het geld gebruiken voor alcohol of drugs. Dus hebben we daar uiteraard niet aan toegegeven. Het dorp was leuk om te zien, zo zie je meer dan de gemiddelde toerist! De foto’s houden jullie te goed. Ik heb er dit jaar voor gekozen om geen foto’s te maken tijdens de eerste dagen en er volop van de te genieten en te ervaren. Ik zal foto’s maken tijdens de workshops en tijdens de safari, dus die komen vanzelf voorbij!

Morgen hebben we de voorbereidingsdag voor de workshops en gaan we bekijken wat we gaan doen. De middag hebben we lekker vrij, net als vandaag. Het was heerlijk genieten aan het zwembad met 35 graden op de thermometer (ja, het leven is niet eerlijk, want mijn collega’s hebben vandaag in het Hollandse weer op de wijkmanifestatie gestaan voor de school, vol op de wind. Collega’s, bedankt voor jullie inzet!).

Vanaf maandag dus de workshops. Maandag en dinsdag zitten we dichtbij het hotel en hoeven we pas om 08.00 uur weg. Donderdag en vrijdag is een ander verhaal. Dan moeten we al om 06.30 uur (ja, jullie lezen het goed: 06.30 uur!) in het busje zitten op weg naar de scholen. Ik heb daarom even getwijfeld of ik woensdag wel op safari moet gaan, omdat dan de wekker ook al om 04.00 uur zal gaan. Maar omdat de kans zeer klein is dat ik hier ooit nog terug kom, ga ik toch lekker op safari!

Zo, dit was het weer eventjes voor vandaag. Morgen weer een nieuw verslag!

Oh ja: broer, bedankt voor de klamboe! Vandaag heb ik de eerste salamander op mijn kamer gespot en met een klamboe slaap ik toch iets rustiger!

• 29 September 2012 - 17:57

Bram:

Ja zus, zo'n klamBOE schikt die beestjes toch af hè ;-)
    Leuk om je mooie verhalen te lezen. Veel plezier nog en geniet er van!

• 29 September 2012 - 18:17

Gea:

Dag dochter! Volgens mij voel jij je al helemaal thuis in Kenia. Ik hoop dat jullie deze week nog veel nuttige dingen kunnen doen en ga vooral heel erg genieten. Mooi dat we op deze manier op de hoogte blijven. Dikke kus!!

• 30 September 2012 - 11:59

Richard:

Hoi Kanjer, wat een mooie verslagen. Je maakt weer fantastische dingen mee. Ben blij dat je goed kan slapen door de klamBOE, maar zoals je weet hebben we vorig jaar nog opgezocht dat die salamanders niet gevaarlijk zijn.
    4.00 wordt wel weer een hele uitdaging voor je, maar het zal zeker allemaal de moeite waard zijn.
    Ben weer benieuwd naar je volgende avonturen, heel veel plezier weer!
    Dikke kus!!

• 30 September 2012 - 16:29

Marieke Van Oorschot:

klamBOE, hilarysche woordgrap! Ik was even bang dat ik het beestje had vermoordt toen het de airco inschoot en ik die vervolgens aan deed, maar vamorgen was ie weer terug. Of het was zijn familie natuurlijk...

• 30 September 2012 - 19:53

Wilma:

Hoi Marieke,

Leuk om je verslagen weer te lezen. Nog veel plezier daar.
    Zaterdag veel uitgedeeld op de wijkmanifestatie. Het zag oranje van al die trimaranbalonnen.

Groetjes,
    Wilma.